Paragrafen

Lokale heffingen

Stelselherziening Omgevingswet en leges omgevingsrecht
Met ingang van 1 januari 2023 worden naar verwachting de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen (WKB) van kracht. De definitieve ingangsdatum is nog onzeker.

De Omgevingswet 2023 heeft vergaande gevolgen voor de taken in het ruimtelijke domein en de daaraan verbonden financiële dekking door onder meer de legesheffing. Deze gevolgen zijn op dit moment nog onvoldoende te duiden en dus niet in deze begroting verwerkt.

De contouren zijn wel al zichtbaar. Bij de grote complexe bouwprojecten worden er geen leges meer geheven doch zullen de gemeentelijke kosten via zogenaamde anterieure overeenkomsten met de vergunningaanvrager moeten worden verhaald. Deze (gedefiscaliseerde) gemeentelijke inkomsten zijn dan ook geen leges meer. Ook worden sommige vergunningen vervangen door meldingen die altijd legesvrij zijn. Sommige taken vervallen hierbij. Een impactanalyse op de werkzaamheden en de financiële doorrekening daarvan wordt de komende tijd gemaakt.

Een novum zal zijn het nu weer (sedert 1998) mogen heffen van leges bij vergunningaanvragen voor milieubelastende activiteiten.

De nieuwe legesverordening bij invoering van de Omgevingswet 2023 en de daarbij behorende tarieventabel zullen redactioneel op de VNG-legesmodelverordening worden gebaseerd.

Verder wordt de kostendekkendheid van de leges onder de loep genomen en bij het maken van de tarieventabel zullen zoveel als mogelijk ook directe kosten (incl. BTW) voor specifieke applicaties, kosten (incl. BTW) van door de gemeente gevraagde externe advisering en de perceptiekosten (kosten van heffen en innen van leges) in de kostentoerekening van de legestarieven worden betrokken. Dit zal leiden tot hogere tarieven. Het verhogen en tot welk niveau (impact) is een keuze die bij het vaststellen van de tarieven aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De meeropbrengsten daarvan zijn daarom nog niet in de begroting verwerkt.

Voor de invoering van de omgevingswet en de WKB komen in de septembercirculaire (extra) middelen beschikbaar. Deze worden op de gebruikelijke manier verwerkt.

We verwachten in de 1e tussenrapportage 2023 de eerste effecten van de omgevingswet financieel te kunnen vertalen. De wet geeft echter op lange termijn nog meer ontwikkelingen (marktwerking) die effect kunnen hebben op de taken en financiën van de gemeente. Dit effect zal in de begroting worden vertaald op het moment dat over de impact van de besluiten meer duidelijkheid over ontstaat.

Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
Mits er sprake is van een succesvolle voorafgaande draagvlakmeting wordt er met ingang van belastingjaar 2023 de BIZ Weerter Boulevard (voor de belastingjaren 2023 tot en met 2027) ingevoerd. De overige bestaande BIZ-en voor de bedrijventerreinen De Kempen en Kanaalzone 1 lopen nog door tot en met belastingjaar 2023.
Daarnaast willen we met de ondernemers van de binnenstad de kansen inventariseren om te komen tot een nieuwe BIZ.

Toeristenbelasting ter ondersteuning van de toeristische en recreatieve sector
In het coalitieprogramma "'Samen Doen: Eerlijk, Sociaal en Ambitieus' wordt ingezet op samenwerking met partners om de vrijetijdssector duurzaam uit te bouwen en te verankeren. Er zijn extra middelen nodig om initiatieven te ondersteunen voor de toeristische en recreatieve sector van Weert en Weert beter op de kaart zetten. Deze worden onder andere gedekt door een extra verhoging van de toeristenbelasting (algemene tarief) met € 0,15.

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2022 14:10:47 met de export van 09/28/2022 14:03:14