Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Onderdeel

Beleids- en beheersplan

Looptijd

Financieel vertaald in begroting

Bedrag begroting 2023

Riolering

Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)

2017 - 2023

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

3.620

Riolering

Onderhoud

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

2.486

Water

Waterketenplan Limburgse Peelen

2017 - 2021

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

Onderhoud GRP

Beheerplan Waterlichamen Weert

2017 - 2021

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

Onderhoud GRP

Wegen

Beheerplan wegen

2019 - 2028

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

2.871

Kunstwerken/bruggen

Meerjaren onderhoudsplan

2029 (planning)

Ja, o.b.v. vigerend plan. Geactualiseerd in 2020

123

Openbare verlichting

Beleidsplan openbare verlichting

2029 (planning)

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

493

Groen

Bomenbeleid

2018 - 2027

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

797

Bermen

Beleidsnotitie Ecologisch Bermbeheer

2019

Ja, o.b.v. vigerend plan met geactualiseerde cijfers

275

Speelvoorzieningen

Speelruimteplan

2018 - 2027

Ja, bedragen worden jaarlijks geactualiseerd

305

Wegen
Het (groot) onderhoud aan de verhardingen wordt gebaseerd op het beheer- en onderhoudsplan 2020-2029 en de gegevens in het beheerssysteem. Deze gegevens worden 1 keer per ongeveer 1,5 jaar geactualiseerd via weginspecties van het gehele areaal. Deze informatie zorgt voor een grove meerjarenplanning met een tijdshorizon van ongeveer vijf jaar. Elk jaar wordt op basis van actuele lokale informatie, zoals schouwrondes en meldingen van inwoners/bedrijven, de grove meerjarenplanning bijgesteld. Zo ontstaat een dynamische meerjarenplanning waarbij, daar waar mogelijk, ook aansluiting wordt gezocht met de aanpak van verkeerssituaties, rioolvervangingen of reconstructieprojecten in het openbaar gebied.

Civieltechnische kunstwerken
Het onderhoud aan de civieltechnische kunstwerken wordt gebaseerd op het beheer- en onderhoudsplan 2020-2030 en de gegevens in het beheerssysteem. Van ieder (groot) civieltechnisch kunstwerk is een meerjaren onderhoudsrapport zodat duidelijk is welk onderhoud de komende jaren nodig is voor een goed functionerend kunstwerk. Voor de bekostiging van het onderhoud is een reserve gevormd waarin ook een jaarlijkse storting plaatsvindt.
Grootschalige vervangingen en/of levensduur verlengende maatregelen worden separaat aan de raad voorgelegd, e.e.a. conform het vastgestelde beheer- en onderhoudsplan. Inmiddels zijn ook alle kleinere kunstwerken voorzien van een instandhoudingsadvies, waarbij bij sommige kunstwerken nog aanvullende specifieke inspecties moeten plaatsvinden welke zijn ingepland.
Zo is ook voor alle kleine kunstwerken een beeld met betrekking tot het onderhoud. Vooralsnog past ook het onderhoud aan de kleine kunstwerken binnen het vastgestelde beheer- en onderhoudsplan inclusief de reserve. Ook hier geldt dat grootschalige vervangingen en/of levensduur verlengende maatregelen separaat aan de raad worden voorgelegd.

Openbare verlichting
In juni 2020 is het beheer- en onderhoudsplan openbare verlichting 2021-2030 door de raad vastgesteld. De techniek van ledverlichting is inmiddels zo ver ontwikkeld, dat er voor alle toepassingen een led oplossing mogelijk is. De conventionele lichtbronnen zullen op termijn ook niet meer verkrijgbaar zijn. Bij vervanging- en uitbreidingsplannen wordt altijd ledverlichting toegepast. Medio 2022 was ruim 44% van de lichtbronnen van de openbare verlichting uitgevoerd in led. In 2022 is het openbare verlichtingsnet voorzien van slimme meters wat het mogelijk maakt om openbare verlichtingsinstallaties om te bouwen naar dynamische verlichting waarbij beter gestuurd kan worden wanneer er licht nodig is. Bijvoorbeeld een verlaten fietspad buitenaf hoeft alleen verlicht te worden als er ook daadwerkelijk fietsers aanwezig zijn. In 2023 zal verder uitvoering worden gegeven aan het beheer- en onderhoudsplan openbare verlichting.

Verkeersregelinstallaties
De verkeersregelinstallaties (VRI) van de Roermondseweg-Ringbaan Oost en de Kazernelaan-Ringbaan West zijn in 2022 vervangen. Het eerstelijns onderhoud van de verkeersregelinstallaties is uitbesteed aan een marktpartij. Het tweedelijns onderhoud van de verkeersregelautomaten is uitbesteed aan de leveranciers van de betreffende automaten. In 2023 wordt gestart met de voorbereidingen voor het vervangen van de verkeersregelinstallatie Maaseikerweg.

Bollards
Voor het reguleren van het verkeer in en rond de binnenstad wordt gebruik gemaakt van verzinkbare afsluitpalen, zogenaamde bollards. De aanschaf en plaatsing van deze bollards zijn
veelal via eenmalige investeringen gefinancierd. De vervangingskosten van bollards in de binnenstad dienen nog in de meerjarenbegroting te worden opgenomen.
De bewaking en toegangscontrole van de bollards is in 2020 opgenomen in de portal van parkeerbeheer. Het onderhoud van de bollards is uitbesteed aan de leverancier van de parkeerinstallaties.
Aanmeldzuilen van de bollards Korenmarkt en Nieuwe Markt zullen vervangen worden.

Parkeren
In 2022 zijn de parkeervergunningen en kraskaarten gedigitaliseerd. Het doel is om in 2024 alle parkeerrechten op basis van kenteken digitaal uit te geven. Om dit te bereiken staat 2023 in het teken van het voorbereiden van het digitaliseren van de parkeertickets van de parkeerautomaten op straat. Door een volledig gedigitaliseerde parkeerketen in 2024 is efficiëntere handhaving (alleen nog scannen van kentekens) mogelijk.

Daarnaast wordt in 2023 de mogelijkheid om contant te betalen in parkeergarages (verder) uitgefaseerd. In 2021 lag het aantal contante betalingen in de garages op 22%. Dit percentage neemt steeds verder af. Zodra contant betalen niet meer mogelijk is in garages is diefstal hier niet meer aantrekkelijk. Ook zijn er dan geen kosten meer voor het ledigen van de betaalautomaten. Het niet meer betalen met contant geld om te parkeren is een landelijke trend. Bij het ziekenhuis in Weert is dit bijvoorbeeld al geruime tijd niet meer mogelijk.

Straatbomen
Het "Bomenbeleidsplan Weert" uit 2012 is in 2019 aangevuld met het onderdeel "onevenredig veel overlast gevende bomen". Onderdeel van het beleid is het planmatig boombeheer waarbij de wettelijke zorgplicht hoog in het vaandel staat. De uitvoering wordt in samenwerking met gecertificeerde aannemers en adviserende boomveiligheidsexperts gerealiseerd. Het Bomenbeheerplan 2019-2028 is opgesteld en geeft een duidelijk inzicht in de haalbaarheid van de ambities. Aandacht is gevraagd voor diverse boomsoorten welke de komende jaren een risico gaan worden omdat ziektes de bomen versneld laten aftakelen als gevolg van de klimaatveranderingen.

Groenvoorzieningen
Binnen de begroting zijn geen structurele vervangingen van plantsoenen opgenomen. Het gevolg is dat beplantingen verouderen en meer onderhoudsmaatregelen vragen om aan de vereiste beeldkwaliteit te voldoen. Voor 2023 is een prioriteit aangevraagd om te komen tot een inventarisatie van de toestand van de plantsoenen, de noodzakelijke vervanging, de financiële impact en prioritering.

Onkruidbestrijding verhardingen
Door aangepaste wetgeving mogen er geen chemische middelen meer toegepast worden in het openbaar gebied. De kosten zijn hierdoor hoger dan bij toepassing van chemische middelen. De middelen voor chemievrij onderhoud zijn opgenomen in de begroting. Aannemers voeren het werk voor de gemeente uit.

Bermbeheer
De bermen, waterpartijen en -gangen in Weert zijn afgelopen jaren ontwikkeld tot biotopen voor tal van plant- en diersoorten. In 2019 is een ontwikkeling ingezet om de bermen nog bloemrijker te maken en meer biodiversiteit te ontwikkelen. Om dit te realiseren is gekeken naar het aanwezige maairegime. In 2021 heeft er een pilot ‘ecologisch maaien’ plaatsgevonden.  In 2022 heeft een aanbesteding voor het maaien van de bermen en sloten plaatsgevonden. Realiseren van ambities op gebied van verbetering van biodiversiteit op termijn en duurzaamheid waren daarbij leidend.

Speelruimte
In juni 2018 is het speelruimteplan 2018-2027 door de gemeenteraad vastgesteld. Op basis hiervan lopen de volgende trajecten:

  • Primaire speelvoorzieningen worden in stand gehouden. Gemeente, bewoners en wijkraden beoordelen of de speelvoorzieningen nog passen bij de leeftijdsdoelgroepen. Secundaire voorzieningen en speeltoestellen worden in principe verwijderd. Als uit het gesprek met de omgeving aantoonbaar is gemaakt dat er voldoende kinderen van de betreffende doelgroep aanwezig zijn, dan kunnen er alsnog aanpassingen plaats vinden. Participatie door middel van een financiële bijdrage of het uitvoeren van werkzaamheden zijn daar dan onderdeel van.
  • In de nieuwe wijken zijn ook plekken opgenomen om speelgelegenheid te ontwikkelen. Hierdoor is het aantal speelplekken die onderhouden moeten worden gegroeid.
  • Het speelruimteplan is alweer 5 jaar geleden vastgesteld. Door de gemeenteraad is opdracht gegeven om te onderzoeken of de speelvoorzieningen nog voldoen voor de doelgroepen. Samen met OCSW wordt een onderzoek gestart, waarbij gezondheid en beweging ook onderwerp zullen zijn.

Rollend materieel
Het grootste deel van het rollend materieel valt onder de verantwoordelijkheid van de Concessie Reinigingsdienst Weert. De concessiehouder draagt zorg voor het planmatig onderhoud aan het rollend materieel. Voor het beperkt rijdend materieel waarvoor de gemeente zelf nog verantwoordelijk is, zijn vervangingsinvesteringen opgenomen.
In 2020 is een begin gemaakt met het verduurzamen van het rijdend materieel door middel van elektrificeren. Op het moment dat vervanging aan de orde is, wordt elektrificeren doorgezet.

Gemeentelijk Riolerings Plan en integraal waterplan
Het "Gemeentelijk Riolerings Plan 2017-2023" (GRP), het "Waterketenplan Limburgse Peelen 2017-2021" en het "Beheerplan Waterlichamen 2017-2021" zijn vastgesteld. De doelstelling van het GRP is voldoen aan de gemeentelijke zorgplicht, zoals opgenomen in de Wet milieubeheer en de Waterwet tegen de laagste maatschappelijke kosten. Deze zorgplichten hebben betrekking op grondwater en inzameling en het transport van stedelijk hemelwater en afvalwater. Met het GRP voldoet de gemeente Weert aan de Wet milieubeheer en de Waterwet. De rioleringsinvesteringen worden geactiveerd en de lasten worden doorberekend in de rioolheffing. Eventuele verschillen in de lasten en baten worden verrekend met de voorziening riolering. In de raad van 2 juni 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met het verlengen van het GRP met 2 jaar.

Op basis van het GRP wordt voor 2023 rekening gehouden met de volgende investeringen:

  • Gebiedsgerichte aanpak riolering Biest (fase 2) € 3.599.280
  • Relinen € 605.422
  • BRP-maatregelen: Afkoppelen bedrijventerrein Stramproy € 4.532.424
Deze pagina is gebouwd op 09/28/2022 14:10:47 met de export van 09/28/2022 14:03:14