Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap Weert e.o. de Risse
Werkvoorzieningschap Risse Groep
Programma 2
Vestigingsplaats
Weert
Bestuurlijk belang
De gemeente Weert is, evenals de andere deelnemende gemeenten (Cranendonck en Nederweert), met 2 collegeleden in het bestuur vertegenwoordigd.
Financieel belang
8.006
Begroting:
Financieel resultaat
8
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
778
786
Vreemd vermogen
4.831
4.777
Bedrijfsactiviteiten
In de Participatiewet zijn de WWB, de Wsw en een deel van de Wajong samengevoegd. De Wsw-oud wordt door Risse Groep uitgevoerd. Daarnaast speelt Risse Groep een belangrijke rol in het ontwikkelen van arbeidsmogelijkheden voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt die vallen onder andere sociale wetgeving dan de Wsw.
Ontwikkelingen
Risse Groep ontwikkelt zich vanaf 2022 conform de 4 ontwikkellijnen die in de Toekomstvisie Risse Groep 2021-2030 "Samen maken we werk van talent" in december 2021 zijn vastgesteld.
Risico's
Momenteel is er sprake van een afnemende (structurele) meerjarige aanvullende gemeentelijke bijdrage. Het exploitatieresultaat 2023 kan echter slechter uitvallen dan nu wordt verwacht. Ook kunnen de financiële effecten van het uitvoeringsprogramma Toekomstvisie Risse Groep 2021-2030 afwijken van de huidige inschatting. Risse Groep beschikt over een beperkte buffer in het weerstandsvermogen om nieuwe tegenvallers zelfstandig te kunnen opvangen.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Programma 2 en 6
Vestigingsplaats
Venlo
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt benoemd door het algemeen bestuur en bestaat uit:
de voorzitter van algemeen bestuur;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie GGD;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie Veiligheid zijnde algemeen bestuursleden.
De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.Financieel belang
5.738
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
6.177
6.783
Vreemd vermogen
55.874
55.904
Bedrijfsactiviteiten
In een veiligheidsregio wordt samengewerkt door verschillende besturen en diensten bij de uitvoering van taken op het terrein van brandweerzorg, rampen- en crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening, openbare orde en veiligheid.
Binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord werken brandweer, GGD en crisisbeheersing samen. Ook is de veiligheidsregio een samenwerkingsverband tussen de politie, gemeenten, defensie, waterschappen, Rijkswaterstaat, ambulanceZorg Limburg-Noord en Prorail. Het doel van de samenwerking is om gezamenlijke voorbereidingen te treffen en de aanpak van een ramp of crisis gecoördineerd tot stand te brengen.
Ontwikkelingen
- Tijdens het maken van de ontwerpbegroting 2023 is de oorlog in Oekraïne uitgebroken. De veiligheidsregio coördineert de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dit is na de coronacrisis en het hoogwater in de zomer van 2021 de derde crisis op een rij.
- De maatschappelijke thema’s gezondheid en veiligheid zijn aan verandering onderhevig. Dit heeft te maken met nieuwe of veranderde wet- en regelgeving, verschuiving in taken tussen lokale en landelijke overheid, veranderende samenstelling van de bevolking, veranderende waarden en normen, verschuiving van risico’s en verdergaande digitalisering.
- Aangaande de brandweer is de conclusie dat de (voornamelijk wettelijke) taken van de VRLN met de visie Brandweer 2030 goed zijn belegd. De veranderingen zijn in gang gezet en vragen de komende periode de nodige aandacht, ook in de interactie tussen gemeenten en VRLN.
- De VRLN werkt momenteel een visie op crisisbeheersing in 2030 uit, waarin de samenwerking met buurregio’s (in Nederland, België en Duitsland) en informatie-gestuurd werken in samenwerking met gemeenten een belangrijke plaats innemen.
- Een efficiënte uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet van de GGD in de uitvoering van het Manifest. Denkbaar is verder dat de roldefiniëring van de GGD ertoe leidt dat taken aangevuld dan wel afgestoten moeten worden als dat meer passend zou zijn.
Risico's
De veiligheidsregio blijft, volgens de huidige inzichten, in het begrotingsjaar 2023 en meerjarig binnen de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
Gezien de investeringsplanning en de aflossing op bestaande geldleningen wordt in de kapitaalbehoefte voorzien door het aantrekken van geldleningen in 2023 en de volgende jaren. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de kasgeldlimiet maximaal benut wordt, zonder deze te overschrijden. - Gemeenschappelijke regelingen RUD Limburg Noord
RUD Limburg Noord
Programma 1
Vestigingsplaats
Venlo/Roermond
Bestuurlijk belang
De GR RUD LN heeft een algemeen bestuur, dagelijks bestuur, een directeur en een kleine ambtelijke organisatie.
De gemeente Weert is via een collegelid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.Financieel belang
114
Begroting:
Financieel resultaat
-37
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
181
144
Vreemd vermogen
1.150
1.150
Bedrijfsactiviteiten
De Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (GR RUD LN) is met ingang van 1 januari 2018 praktisch van start gegaan met 15 Noord- en Midden-Limburgse gemeenten en de provincie als deelnemers.
Binnen de huidige exploitatie is een post van € 50.000 opgenomen voor onvoorziene uitgaven. De RUD Limburg Noord beschikt niet over een algemene reserve.
Ontwikkelingen
Naar alle waarschijnlijkheid treden per 1 januari 2023 de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouwen in werking. Het hieruit voortvloeiende digitale stelsel wordt verder geïmplementeerd.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zullen taken en bevoegdheden vanuit de huidige Wet bodembescherming van provincies naar gemeenten verschuiven. De gemeenten worden daarmee verantwoordelijk voor de bodemkwaliteit en de sanering van bodemverontreiniging. Het is op dit moment nog onvoldoende duidelijk of en hoeveel budget er voor de overdracht van bodemtaken landelijk beschikbaar komt en welke werkzaamheden door herschikking met bestaande formatie kunnen worden uitgevoerd.Risico's
Het is mogelijk dat met de post onvoorzien van € 50.000 de risico’s niet afgedekt kunnen worden. Elke deelnemer neemt deel in het risico van een negatief resultaat.
- Gemeenschappelijke regelingen Omnibuzz
Omnibuzz
Programma 2
Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn 30 Limburgse gemeenten vertegenwoordigd. Deze gemeenten hebben de ambitie om het doelgroepenvervoer toekomstbestendig te organiseren, met een nadrukkelijke aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
Financieel belang
680
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
966
960
Vreemd vermogen
4.610
5.337
Bedrijfsactiviteiten
Omnibuzz regelt het doelgroepenvervoer voor inwoners van Weert met een mobiliteitsbeperking. De kosten worden uit het Wmo budget voldaan. Omdat gemeenten naast Wmo vervoer ook verantwoordelijk zijn voor andere vormen van doelgroepenvervoer, zoals het Wmo begeleid vervoer (dagbesteding en dagopvang), het vervoer in het kader van de Jeugdwet en het leerlingenvervoer, wordt gestreefd naar een gefaseerde instroom van deze vervoersvormen om synergievoordelen te behalen.
Op verzoek van en in overleg met de deelnemende gemeenten is door Omnibuzz een pakket aan maatregelen uitgewerkt met als doel zowel de organisatie als de klant slimmer en efficiënter om te laten gaan met de beschikbare middelen.
Ondanks de stijging van de vervoersintensiteit is de kwaliteit van het vervoer uitstekend gebleven.
Op basis van de visie “Goed, veilig, betrouwbaar en betaalbaar doelgroepenvervoer voor nu en later” heeft Omnibuzz verder invulling gegeven aan de ambitie om te groeien tot een professionele regiecentrale.Daarnaast organiseert Omnibuzz, naast de reguliere overlegmomenten, themasessies voor ambtenaren en sturen ze 6x per jaar een bestuurlijke informatiebrief over de lopende gang van zaken qua vervoer en financiën alsmede actuele thema’s.
Ontwikkelingen
De door de coronapandemie ontstane daling van het vervoer is nog niet terug op het oude niveau van vóór Corona. Daarnaast is er bij de taxibedrijven sprake van een chauffeurstekort, worden ze geconfronteerd met een forse stijging van de brandstofprijzen en is het behalen van verduurzaming van het wagenpark een probleem.
Risico's
Momenteel zijn er geen significante risico's te melden.
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Programma 4 en 5 en algemene dekkingsmiddelen
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn alle deelnemende gemeenten en waterschappen vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 5 leden, te benoemen door het algemeen bestuur.
Financieel belang
887
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
1.203
1.203
Vreemd vermogen
1.428
1.143
Bedrijfsactiviteiten
BsGW draagt zorg voor het heffen en innen van alle lokale belastingen (gemeentelijk en voor waterschappen) en beheert de authentieke basisregistratie WOZ (administratie en waardering). Het takenpakket bestrijkt het taakveld van advisering en opstellen van conceptverordening(en), de opbouw van benodigde basisregistraties en het opleggen en innen van de aanslagen tot en met de dwanginvordering. Afhandeling van klantreacties gedurende al deze processtappen behoort eveneens tot het takenpakket.
Ontwikkelingen
Majeure ontwikkelingen bij BsGW zijn het project aanbesteding hosting en applicatie (AHA) en het project harmonisatie en herijking kostenverdeelmethodiek (KVM). BsGW investeert als kwaliteitsorganisatie continu in de ontwikkeling van kennis en resultaatbewustzijn van zijn medewerkers. Dit wordt aangetoond via een presentatie van bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsnormering.
Risico's
Het voornaamste risico dat voor de gemeente uit dit samenwerkingsverband voortkomt is de toenemende hoogte van de proceskosten in verband met het afhandelen van bezwaarschriften en ontwikkelkosten. Dit blijft een aandachtspunt.
Ook de aanbesteding en nadien de uitrol van een nieuwe belastingapplicatie blijven mogelijk bedrijfsvoeringstechnische risico's. - Gemeenschappelijke regelingen BVO ICT Noord- en Midden Limburg
BVO ICT Noord- en Midden Limburg
overhead
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
Bedrijfsvoeringsorganisatie.
Van iedere deelnemende gemeente zit één lid van het college in het bestuurFinancieel belang
1.808
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
424
424
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Bedrijfsactiviteiten
Het doel van de samenwerking is een flexibelere, efficiëntere en professionelere dienstverlening op het gebied van Informatie en Communicatie Technologie (ICT). Per 1-5-2021 zijn ook de gemeenten Asten en Someren toegetreden tot de BVO.
In de BVO vormen de gemeenten samen één bestuurslaag: het bestuur. De deelnemende gemeenten zijn: Roermond, Venlo, Weert, Nederweert, Asten en Someren.Ontwikkelingen
Er zijn zienswijzen ingediend op de begroting 2023. Deze betreffen het verzoek tot meer sturingsmiddelen, inzicht en grip op financiën en de daarbij behorende dienstverlening.
Risico's
Er zijn momenteel geen significante risico's te melden.
- Gemeenschappelijke regelingen MGR (modulaire gemeenschappelijke regeling)
MGR (modulaire gemeenschappelijke regeling)
programma 2
Vestigingsplaats
Venray
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de wethouders zorg/sociaal domein van de 14 gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door 5 leden uit het algemeen bestuur.
Financieel belang
115
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Bedrijfsactiviteiten
De MGR verricht werkzaamheden voor de 14 gemeenten in Noord en Midden-Limburg. De taken (modules “Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie”) betreffen:
• het beheer van het regionale budget: in hoofdlijnen betreft dit het ophalen van ontvangen rijksmiddelen bij de gemeenten, bekostigen van zorgaanbieders en regionale taken, afrekenen met gemeenten en aanbieders.
• het monitoren van ontwikkelingen binnen dit domein.
• het verzorgen van de financiële rapportages op bestuurlijk en ambtelijk niveau.
• het verzorgen van de regionale beleidscoördinatie op dit domein.
• het coördineren en ondersteunen van gemeentelijke toegangen.
Daarnaast wordt de inzet in het kader van het contractbeheer, contractmanagement en datamanagement die betrekking heeft op deze taken doorbelast aan alle deelnemers.Ontwikkelingen
• Het opdrachtgeverschap aan de MGR is nog in ontwikkeling.
• Bestendiging cq. verdere standaardisering van werkwijzen en processen.
• Oriënteren op mogelijkheden als schaalvergroting en nieuwe activiteiten in het sociaal domein om daarmee efficiencywinst (kostenbesparingen voor de regio) te bereiken.
• Meetbare resultaten leveren: de toegevoegde waarde van de MGR voor de gemeenten moet verder worden uitgewerkt in prestatie-indicatoren zoals bespaarde zorgkosten, terugvordering & verhaal.Risico's
• Risico op onvoorziene budgetoverschrijdingen doordat de MGR niet over een eigen weerstandsvermogen beschikt.
• Bedrijfscontinuïteit / onvoldoende gekwalificeerd personeel: De MGR is van een bescheiden omvang, waardoor de meeste functies solofuncties zijn en het lastig is om intern adequaat vervanging bij afwezigheid te organiseren. Hierdoor moet mogelijk extern ingehuurd worden.
• Niet adequaat in kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het sociaal domein.
• Rechtszaken inkooptrajecten: Aangezien de MGR een veelheid aan inkooptrajecten voor de regio verzorgt met grote belangen voor gemeenten en zorgaanbieders, leert de ervaring dat hier zo nu en dan rechtszaken uit voortkomen.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Enexis Holding NV
Enexis Holding NV
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Bosch
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
Dividend (112.110 aandelen)
Begroting:
Financieel resultaat
nog niet bekend
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
4.241.000
4.241.000
Vreemd vermogen
5.154.000
5.154.000
Bedrijfsactiviteiten
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Ontwikkelingen
De rol van Enexis is essentieel voor versnelling van de energietransitie. Enexis is een strategische partner voor het bieden van een belangrijk fundament voor het kunnen behalen van de doelstellingen ten aanzien van broeikasgasreductie en duurzame opwekking. Om de transitie te realiseren moet er worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een decentraal, duurzaam energiesysteem. Dit vraagt forse aanpassingen in het energienetwerk en -dienstverlening.
In 2021 nam de totale capaciteit van alle op de netten van Enexis aangesloten duurzame productie-installaties met ruim 35% toe. Steeds meer klanten willen duurzame elektriciteit opwekken en terugleveren. Om de structurele toename van vraag en aanbod van energie mogelijk te maken is er anderhalf tot tweemaal meer netcapaciteit nodig. Daarvoor moet Enexis de netten op veel plaatsen verzwaren en uitbreiden of efficiënter gebruiken.Risico's
Financieel risico: Vooralsnog kan Enexis de stijgende uitgaven opvangen door haar solide financiële positie. Om kosten te beperken stelt Enexis zich de komende jaren als doel om extra stappen te zetten in efficiënt werken. Zo dragen zij bij aan een betaalbaar energienet. Daarnaast is het van belang dat de inkomsten van Enexis toenemen. Ze blijven in gesprek met de Autoriteit Consument en Markt om de vergoedingen beter aan te laten sluiten bij de investeringsopgave. Ook onderzoekt Enexis hoe het Rijk, naast de bestaande aandeelhouders, kan helpen bij de grote financieringsvraag die door de energietransitie op ons afkomt.
- Vennootschappen en coöperaties NV Waterleidingmaatschappij (WML)
NV Waterleidingmaatschappij (WML)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Maastricht
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
Dividend (18 van de 500 aandelen)
Begroting:
Financieel resultaat
niet bekend
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
194.003 (per 1-1-2022)
niet bekend
Vreemd vermogen
387.395 (per 1-1-2022)
niet bekend
Bedrijfsactiviteiten
De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk.
WML stelt de openbare drinkwatervoorziening veilig, beschermt bronnen en stimuleert duurzaam gebruik van water.Ontwikkelingen
WML heeft haar financieel beleid herijkt, waardoor ze weer betere toegang heeft tot de kapitaalmarkt. Bovendien financiert de BNG inmiddels ook weer drinkwaterbedrijven. Vanuit de visie werkt WML aan de hand van 3 speerpunten: Robuust, Samen en Duurzaam. Dit heeft o.a. geleid tot de volgende activiteiten en initiatieven:
- Invoering van een nieuwe crisisorganisatie, die direct op de proef werd gesteld bij de overstromingen in juli 2021.
- Behalen van het predicaat 'klimaatneutraal', mede door de in bedrijfname van Windpark Ospeldijk. Hiermee kan WML het Limburgse drinkwater volledig met groene stroom oppompen, zuiveren en bij huishoudens en bedrijven afleveren.
- Diverse initiatieven samen met stakeholders en klanten om het watergebruik in Limburg te verduurzamen, zoals het programma Circulair water voor Chemelot en het onderzoek 'gedragsbeïnvloeding in de praktijk’.Risico's
WML heeft met de volgende strategische risico's te maken:
- Beschikbaarheid kwalitatief goed personeel.
Door het ontwikkelen en uitvoeren van een strategische personeelsplanning (SPP) en competentiemanagement blijft WML investeren in haar medewerkers en de bedrijfsprocessen. Daarnaast heeft WML een nauwe samenwerking met collega partijen in de drinkwatersector om specifieke vakdisciplines te delen. Hiermee tracht WML haar ongewenste uitstroom zo laag mogelijk te houden en mede door middel van nauwe samenwerking binnen de drinkwatersector over goed opgeleide medewerkers te kunnen blijven beschikken - Beschikbaarheid kwalitatieve drinkwaterbronnen.
Blijvende aandacht is noodzakelijk voor het tijdig acteren bij nieuwe of wijzigende bestemming- / omgevingsplannen. Ook stimuleert WML agrariërs om de nitraatuitspoeling (uit mest) te verminderen teneinde de kwaliteit van het grondwater te verbeteren. Maaswater wordt tijdelijk opgeslagen in de Lange Vlieter, waarin een aantal natuurlijke zuiveringsprocessen plaatsvindt. De kwaliteit van het Maaswater verdient veel aandacht en wordt 24 uur per dag gemonitord. Bij mogelijke verontreinigingen wordt de inname van Maaswater direct gestopt.
- Beschikbaarheid kwalitatief goed personeel.
- Vennootschappen en coöperaties NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Haag
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
41.379 aandelen van € 2,50.
De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2022 kan de bank daarom niet maken.Begroting:
Financieel resultaat
Over 2021 realiseerde BNG een nettowinst na belastingen van EUR 236 miljoen.
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
5.062.000 (1-1-2022)
Niet bekend
Vreemd vermogen
143.995.000 (1-1-2022)
Niet bekend
Bedrijfsactiviteiten
BNG is er voor het publieke domein en het publieke belang. Het doel van de BNG is gedreven door maatschappelijke impact. Het draait niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer.
Onder het publieke domein rekent de BNG:
• De Nederlandse overheid, de provincies, de gemeenten en de waterschappen;
• Organisaties die een overheidstaak uitvoeren zoals woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen;
• Organisaties waarvan het aandelenkapitaal voor de helft of meer door de overheid wordt verschaft en/of activiteiten waarvoor de overheid 100% garant staat.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.Ontwikkelingen
Gedurende 2021 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG.
De lage rentetarieven hebben een drukkend effect op de financiële resultaten.
Het renteresultaat bedroeg in 2021 € 407 miljoen, een daling van € 70 miljoen ten opzichte van 2020. De daling is voor € 57 miljoen toe te schrijven aan het feit dat BNG als gevolg van een procesmatige fout niet tijdig heeft voldaan aan een rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor de extra rentekorting van 0,5% op de Targeted Longer-Term Refinancing Operation (TLTRO). BNG erkent en betreurt de gemaakte fout en heeft naar aanleiding hiervan maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. De bank is in gesprek met de Nederlandsche Bank om alsnog tot een proportionele uitkomst te komen, die recht doet aan de bedoeling van de TLTRO en het feit dat BNG materieel aan de voorwaarden voor toekenning voldoet.
Ook zonder rekening te houden met de gemiste rentekorting is het renteresultaat lager dan het voorgaande jaar. Dit is een gevolg van de lage rentestand, die met name het renteresultaat op het geïnvesteerde eigen vermogen negatief beïnvloedt. Het reguliere uitkeringspercentage van 50% is aangepast naar 60% ter compensatie voor de niet-verkregen TLTRO-korting.Risico's
Het risico bestaat dat de strategische beslissingen leiden tot winstderving en verlies van kapitaal door veranderingen buiten haar macht met betrekking tot het politieke klimaat, ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, de reputatie, het ondernemingsklimaat en ESG (Environmental, Social en Governance) ofwel Milieu, maatschappij en governance.
Een belangrijk actiepunt is het opnemen van toezichtrichtlijnen op het gebied van ESG in het Risk Management Framework. - Vennootschappen en coöperaties Inkoopcentrum Zuid
Inkoopcentrum Zuid
Programma Overhead
Vestigingsplaats
Echt
Bestuurlijk belang
Deelname aan een coöperatie.
Financieel belang
De gemeente Weert is lid van de coöperatieve vereniging. Daarvoor betalen we een jaarlijkse bijdrage (€ 7.600,-).
Begroting:
Financieel resultaat
n.v.t.
Balans:
1-1-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t
Vreemd vermogen
n.v.t
n.v.t
Bedrijfsactiviteiten
Als het kennis- en expertisecentrum voor haar leden is Inkoopcentrum Zuid gericht op innovatieve en creatieve oplossingen voor inkoopvraagstukken. Het creëert aldus meer mogelijkheden voor optimaal en maatschappelijk verantwoord inkopen, slim gebruikmakend van de ruimte die de wet- en regelgeving biedt. Ook sluit Inkoopcentrum Zuid zelfstandig raamovereenkomsten, waaraan leden kunnen deelnemen. Leden die tijdelijk behoefte hebben aan een (parttime) inkoopspecialist in eigen huis, kunnen daarvoor terecht bij Inkoopcentrum Zuid.
Ontwikkelingen
De huidige directeur gaat een andere rol vervullen binnen Inkoopcentrum Zuid. Er is daarom gestart met de werving van een nieuwe directeur/strategisch inkoper.
Risico's
-
Samenwerkingsverbanden
- Samenwerkingsverbanden Afvalsamenwerking Limburg
Afvalsamenwerking Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Publiek belang
Het organiseren en behartigen van de belangen van de Limburgse gemeenten bij het verwerken van het afval.
Financieel belang
Jaarlijkse contributie (€ 0,30 per inwoner).
Bedrijfsactiviteiten
ASL is een vereniging waar alle Limburgse gemeenten lid van zijn. ASL stelt zich ten doel om ingezameld huishoudelijk afval op een efficiënte wijze zo verantwoord mogelijk voor het milieu te laten verwerken. Dat doet zij bijvoorbeeld via contract-aanbesteding voor gemeenten voor grote afvalstromen zoals GFT en restafval en mogelijk in de toekomst meer stromen. ASL zorgt ook voor kennisdeling tussen de leden en voor belangenbehartiging van de leden op nationaal niveau.
Ontwikkelingen
Eind 2019 heeft ASL een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De leden willen niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. Ze gaan voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samenwerking en grensverleggend.
- Samenwerkingsverbanden Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Publiek belang
De leden collectief en individueel bijstaan bij het vervullen van de bestuurstaken en invulling arbeidsvoorwaardenbeleid.
Financieel belang
Jaarlijkse contributie: 70
Bedrijfsactiviteiten
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is de organisatie die alle gemeenten in Nederland en de overzeese gebieden verbindt. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzonderheden te vermelden.
- Samenwerkingsverbanden Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Vestigingsplaats
Roermond
Publiek belang
Organiseren netwerkstructuur voor bundeling en coördinatie van regionale projecten en trajecten op economisch en fysiek terrein.
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage: 30 (€ 0,60 per inwoner voor de proces-/organisatiekosten).
Bedrijfsactiviteiten
De samenwerking tussen 7 Limburgse gemeenten en diverse maatschappelijke partners is er op gericht de groene, verbindende en aantrekkelijke identiteit van Midden-Limburg te behouden en waar nodig te versterken. Door de samenwerking wordt bijgedragen aan een innovatieve en duurzame ontwikkeling van deze regio en het realiseren van maatschappelijke opgaven.
Ontwikkelingen
In december 2021 is de Regionale Investeringsagenda Midden-Limburg vastgesteld. Hierin werken we gezamenlijk aan de uitdagingen uit de visie Verbindend Hart van Limburg. Van de vrijgekomen middelen uit het regiofonds, ook wel GOML-middelen genoemd, wordt € 50.362 ingezet als startbijdrage voor de Investeringsagenda (Regio Deal).
- Samenwerkingsverbanden Keyport
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Publiek belang
De aangesloten partijen (triple helix) slaan de handen ineen om de economische structuur van de regio duurzaam te versterken en het vestigingsklimaat te verbeteren.
Financieel belang
122 (€ 2,47 per inwoner)
Bedrijfsactiviteiten
De gemeenten Leudal, Cranendonck, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond en Weert ondernemen samen onder de naam Keyport, dé ondernemende regio!
Een regio die zich kenmerkt door flexibele en slimme MKB bedrijven. Bedrijven die samen met vele handige handen en slimme koppen de economische motor van de regio zijn.
Keyport is ook een netwerkorganisatie die ondernemers, onderwijs en overheid helpt met beter ondernemen. Samen willen we de economische structuur duurzaam versterken.
Concreet, doelgericht en waardevol. Keyport helpt met vragen over innovatie, duurzaamheid, ondernemerschap, personeel en zichtbaarheid.Ontwikkelingen
Keyport voert het Routeplan Keyport Next Level 2021-2024 uit. Dit plan geeft richting aan de ambitie en doelstellingen voor de periode tot 2025. Door uitvoering te geven aan dit plan kan er antwoord worden gegeven op de grote uitdagingen die er liggen, zoals de omslag van lineair naar circulair, arbeidsmarktvraagstukken, robotisering en digitalisering.
De voor de uitvoering van dit plan gevraagde verhoging van de bijdrage is niet door alle gemeenten ondersteund. Voor 2021-2024 is de bijdrage bevroren op het huidige niveau van € 2,47 per inwoner. Met de toekenning van de MKB-deal (€ 317.000) en resterende provinciale subsidie kan Keyport voorlopig de ambities van het Routeplan uitvoeren. Daar komt bij dat er door de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd dan gepland, en minder is uitgegeven. In 2021 is geïnvesteerd in het verkennen van mogelijkheden en het intensiveren van bovenregionale samenwerking, het positioneren van Keyport binnen de diverse samenwerkingen op regionaal, bovenregionaal en landsdeel niveau, het voorbereiden van projecten met schaalgrootte en het ontwikkelen en uitrollen van de campagne ‘de ondernemende regio’. En is er meer geïnvesteerd in ‘loopvermogen’ aan de voorkant van het proces. - Samenwerkingsverbanden ECGeo (Expertise Centrum GEO)
EC Geo (Expertise Centrum GEO)
Vestigingsplaats
Heythuysen
Publiek belang
Borging van continuïteit, kwaliteitsverbetering en eenheid van ruimtelijke data (Geografische informatie).
Financieel belang
Bedrijfsvoering.
Bedrijfsactiviteiten
Samenwerkingsvorm met als doel invulling te geven aan de wettelijke verplichtingen uit de Wet BGT en vervolgens aan het optimaliseren van het beheer en gebruik van Geo informatie.
In ECGeo vormen de deelnemende gemeenten (Roermond, Leudal, Weert en Nederweert) samen één bestuurslaag: het bestuur. Elke gemeente heeft één stem.
Ontwikkelingen
Het nut en belang van GEO-informatie is groter dan ooit. Het goed op orde hebben van deze data is van groot belang voor de uitdagingen van de toekomst. Er zal intensievere samenwerking tussen de verschillende werkvelden ontstaan, waarbij GEO-informatie de sleutel tot verbinding vormt. Daarom is het voor ECGeo belangrijk zich te verbreden en bekwamen in informatie- advisering en innovatie rondom GEO-informatie.
De belangrijkste ontwikkeling is de doorontwikkeling van de GEO-basisregistraties. Hierin wordt medio 2025 een eindbeeld geschetst van een 3D- samenhangende objectenregistratie waarin minimaal (delen van) de BGT, BAG, WOZ en BOR een positie krijgen. De huidige registraties gaan in elkaar op en worden aangevuld met informatie over de objecten in deze registraties van andere bronhouders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Nationaal Wegenbestand (NWB) van Rijkswater-staat of de leggers van de waterschappen. Deze ontwikkeling betekent veel voor alle organisaties die momenteel in deze registraties actief zijn en kan organisatorisch van intensievere samenwerking tot het in elkaar opgaan van organisaties betekenen.
In het geval van ECGeo waarin binnen de gemeenten versnippering in de uitvoering en beheer is ontstaan (WOZ bij een belastingsamenwerking, BAG en BOR bij de afzonderlijke gemeenten, ECGeo BGT en GEO-component in de andere registraties) kan dit afhankelijk van de keuze van de opdrachtgevers grote impact hebben. Elke afzonderlijk vermelde taak kan in theorie bij verschillende partijen liggen, mits er goed wordt samengewerkt. Binnen ECGeo worden pilots uitgevoerd om grip te krijgen op thema’s binnen deze ontwikkeling.