Paragrafen

Vastgoed

Voorzieningenstructuur
In december 2021 is de bestuursopdracht herijking maatschappelijke voorzieningenstructuur ter besluitvorming aan de raad voorgelegd en vastgesteld. Deze bestuursopdracht zal tot een uitvoeringsplan leiden om de maatschappelijke voorzieningenstructuur te herijken en te komen tot een kernportefeuille aan accommodaties. We willen streven naar een efficiënt gebruik en hoge bezetting, waarbij publieke beleidsdoelstellingen en activiteiten in stand gehouden worden. Ook zal in beeld worden gebracht of, en zo ja en waar, mogelijk vastgoedobjecten kunnen worden afgestoten en voor welke maatschappelijke vastgoedobjecten middelen benodigd zijn om te komen tot een toekomstbestendige accommodatie rekening houdend met de verduurzamingsopgave. In 2022 is gestart met het onderzoek dat zal doorlopen tot het eerste kwartaal 2024. De uitkomsten hiervan gelden als input voor het uitvoeringsplan dat in 2024 ter besluitvorming wordt voorgelegd.

Verduurzaming gemeentelijke vastgoedportefeuille
De gemeente Weert heeft de ambitie uitgesproken om in 2040 energieneutraal te zijn. Hiervoor staan in de Weerter Routekaart Energietransitie acties beschreven. Voor de eigen vastgoedportefeuille wordt ingezet op het aardgasvrij/-proof maken van de vastgoedobjecten in 2030 en energieneutraliteit in 2040. Voor de uitvoering van de maatregelen om de isolatiewaarde van gebouwen te verhogen wordt waar mogelijk aangesloten bij de natuurlijke onderhoudsmomenten. Vanuit de Weerter Routekaart Energietransitie is € 500.000 beschikbaar gesteld. Voor de toekomst zal in beeld worden gebracht welke middelen op welk moment nog benodigd zijn voor de verduurzaming van de vastgoedportefeuille. In 2022 is voor ieder pand een Energie Maatwerkadvies opgesteld om de huidige technische staat te kunnen bepalen in relatie tot de verduurzamingsopgave. In 2023 gaan we starten met een verduurzamingsplan. Het betreft een forse opgave die een impact zal hebben op financiën en capaciteit, we zullen dit in 2024 op basis van het duurzaam meerjarig investeringsplan en het duurzaam meerjarig onderhoudsplan voorleggen aan de Raad.

Oneigenlijk grondgebruik
Als gemeente hebben we de taak ons bezit veilig te stellen. In juli 2020 is het college gestart met de aanpak van oneigenlijk grondgebruik. We hebben dit geëvalueerd in 2022 en zullen in 2023 en 2024 prioriteren op de locaties waar een risico op verjaring geldt. Daarna zal worden geëvalueerd hoe de andere locaties worden opgepakt en zal er eventueel een bijstelling van middelen nodig zijn.

Erfpachtovereenkomst
Op de bedrijventerreinen zijn bij meerdere erfpachtovereenkomsten afspraken gemaakt waarin de erfpachter vanuit de erfpacht na een vastgestelde periode de mogelijkheid heeft de grond te verwerven tegen een al bij afsluiting van de erfpacht vastgestelde grondprijs. Geraamde canoninkomsten komen te vervallen, wanneer de grond tussentijds wordt afgenomen.

Doorontwikkeling
De afgelopen jaren zijn er veel stappen gezet in de doorontwikkeling van het team Vastgoed. Zo is het vastgoedregistratiesysteem ingericht en in 2022 in gebruik genomen. De koppelingen met andere systemen zijn geoptimaliseerd waarmee het verkrijgen van inzicht en het sturen op de inzet van het gemeentelijk vastgoed eenvoudiger en efficiënter kan plaatsvinden. In 2023 is nog een verdere doorontwikkeling voorzien waarbij wordt geïnvesteerd in een automatisch toegangssysteem van de sportaccommodaties en een zelfreserveringssysteem. Er is een prioriteit ingediend om de benodigde investeringen hiervoor uit te kunnen voeren.

Ruimtelijke ontwikkelingen
Momenteel zijn er op verschillende locaties binnen de gemeente Weert ontwikkelingen in voorbereiding die kunnen leiden tot herontwikkeling van het gemeentelijke vastgoed. Op een locatie aan de Dr. Schaepmanstraat in Weert wordt onderzocht of woningbouw gerealiseerd kan worden. Daarnaast ontstaan er in het kader van de Gebiedsvisie Keent & Moesel een aantal grondexploitaties. Voor het Beekstraatkwartier is in 2022 de bestuursopdracht vastgesteld. In elk van deze gebieden zijn posities van Vastgoed betrokken en er zal in 2023 naar mogelijke herontwikkeling gekeken worden.
Voor het zalencentrum Poort van Limburg is in 2022 het lopende onderzoek verbreed en zijn de mogelijkheden van het gebouw onderzocht, zowel in bestemming, gebruik en exploitatie. Dit wordt begin 2023 afgerond op basis van een aantal scenario’s. Na besluitvorming zal uitvoering worden gegeven aan het voorkeursscenario.

Financiële samenvatting
Voor de financiële analyse (op taakveldniveau) is een vergelijking gemaakt met de begroting 2022 inclusief de aanpassingen verwerkt tot en met de 1e Tussenrapportage 2022. Uitgangspunt voor deze analyse is de nieuwe programma indeling zoals vastgesteld door de gemeenteraad.
Het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijk vastgoed en overige bezittingen 2021-2025 is ongewijzigd. Het totaal van de onttrekkingen van de reserve onderhoud gemeentelijk vastgoed voor de jaren 2021-2025 blijft gelijk aan het door de raad beschikbaar gestelde bedrag. De mutaties hebben daarom geen effect op de gemeentelijke begroting (budgettair neutraal).  

In onderstaande analyse worden de MJOP-mutaties verder niet meer toegelicht.
Onderaan deze paragraaf zijn twee samenvattende tabellen opgenomen. De eerste tabel heeft betrekking op de cijfermatige analyse van vastgoed exclusief MJOP, de tweede tabel heeft betrekking op uitsluitend de mutaties van het MJOP. Hoewel de mutaties van het MJOP per saldo een afname tonen van € 66.000 heeft dit geen effect op het begrotingssaldo omdat deze onderdeel zijn van de reserve gemeentelijk vastgoed.

Programma 1 Goed wonen voor iedere doelgroep
De lasten zijn € 280.000 hoger en de baten zijn € 36.000 hoger begroot dan in 2022.

Taakveld beheer overige gebouwen en gronden
Lasten
De forse stijging van de energiekosten heeft voor 2023 een toename van de begroting tot gevolg van € 53.500.

Baten
Voor de begroting 2023 heeft een herbeoordeling plaatsgevonden van de huur- en pachtopbrengsten, welke per saldo nagenoeg geen effect heeft op de begroting, maar wel enige invloed heeft op de separate taakvelden. Voor de overige gebouwen en gronden resulteert dit in een hogere opbrengst van € 23.600.

Taakveld Sportaccommodaties
Lasten
In 2022 zijn enkele panden gesloopt, waardoor exploitatiebudgetten ter grootte van € 77.800 zijn verrekend met de taakstelling. Het betreft het Microhalcomplex op de Nassaulaan en de sportzaal Molenveld op de Regulierenstraat.
Desondanks is er per saldo toch een toename van de geraamde lasten, wat verklaard wordt door de indexering van de energiekosten (€ 281.000) en de overige indexeringen (€ 14.000).

Taakveld Cultureel erfgoed
Baten
In 2018 is door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een subsidie toegekend voor de instandhouding van rijksmonumenten. Het betreft de St. Jansmolen in Stramproy, de St. Annamolen in Tungelroy, Molen de Nijverheid in Stramproy en Molen St. Anna in Keent. Het totale subsidiebedrag bedraagt € 119.790, wat in 6 jaren wordt bevoorschot. In 2023 is hiervoor een subsidie opbrengst geraamd van € 18.000.

Programma 2 Iedereen doet mee
De lasten zijn 6.000 hoger en de baten zijn € 5.000 lager begroot dan in 2022.

Taakveld onderwijshuisvesting
Lasten
De geraamde lasten zijn toegenomen door reguliere indexering.

Baten
Voor de begroting 2023 heeft een herbeoordeling plaatsgevonden van de huur- en pachtopbrengsten, welke per saldo nagenoeg geen effect heeft op de begroting, maar wel enige invloed heeft op de separate taakvelden. Voor de onderwijshuisvesting resulteert dit in een lagere opbrengst van € 16.900.

Taakveld samenkracht en burgerparticipatie
Baten
Voor de begroting 2023 heeft een herbeoordeling plaatsgevonden van de huur- en pachtopbrengsten, welke per saldo nagenoeg geen effect heeft op de begroting, maar wel enige invloed heeft op de separate taakvelden. Voor de onderwijshuisvesting resulteert dit in een lagere opbrengst van € 12.200.

Programma 4 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven
De lasten zijn € 69.000 lager en de baten zijn € 1.000 lager begroot dan in 2022.

Taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en participatie
Lasten
In 2022 zijn enkele panden verkocht, waardoor exploitatiebudgetten ter grootte van € 75.000 zijn verrekend met de taakstelling vastgoed. Het betreft het RICK en de ROOS in de Beekstraat en de bovenverdieping van het Muntcomplex aan het Collegeplein.

Programma 5 Goed ontsloten en verweven met de regio
De lasten zijn € 6.000 hoger en de baten zijn € 1.000 lager begroot dan in 2022.

Taakveld Parkeren
Lasten
De geraamde lasten zijn toegenomen door reguliere indexering.

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
De baten zijn € 63.000 lager begroot dan in 2022.

Taakveld Overige baten en lasten
Lasten
Vastgoed heeft een structurele taakstelling vanaf 2023 van € 300.000 per jaar. In 2022 zijn een aantal panden gesloopt danwel verkocht. Het betreft de volgende panden: Microhal Nassaulaan, Sportzaal Molenveld Regulierenstraat, de Roos Beekstraat, RICK Beekstraat, bovenverdieping Muntcomplex Collegeplein, commerciële ruimte Beekpoort, woonhuizen St. Sebastiaanskapelstraat 34 en 38. De  (exploitatie)kosten die betrekking hebben op deze panden, zijn afgeraamd. Dit is echter niet voldoende om de volledige taakstelling te realiseren, waardoor er nog een saldo van € 155.000 op de taakstelling resteert. Dit restant van de taakstelling is ten laste van het begrotingssaldo gebracht.

Baten
Het laatste jaar waarover een aanvraag kan worden ingediend voor de SPUK sport is 2023. Omdat het totaalbedrag van alle aanvragen jaarlijks hoger is dan het uitkeringsplafond, wordt er naar rato subsidie verleend. Voorzichtigheidshalve is een bedrag van € 322.892 begroot, dit komt neer op een afname van de baten van € 62.900.

Onderstaand een cijfermatige opstelling van de mutaties vastgoed exclusief MJOP:

Programma

Taakveld

Baten

Lasten

Saldo

Korte analyse

P01

Beheer overige gebouwen en gronden

24

55

herbeoordeling huren en pachtopbrengsten; indexering energie

P01

Sportaccommodaties

-6

217

indexering, m.n. energie

P01

Musea

3

P01

Cultureel erfgoed

18

5

subsidie instandhouding monumenten 2019-2025 (molens)

Totaal P1

36

280

-245

P02

Onderwijshuisvesting

-17

herbeoordeling huren en pachtopbrengsten

4

indexering verzekering en OZB

P02

Samenkracht en burgerparticipatie

12

2

herbeoordeling huren en pachtopbrengsten

Totaal P2

-5

6

-11

P03

Openbaar groen en openluchtrecreatie

2

indexering energie

Totaal P3

0

2

-2

P04

Cultuurpres. Cultuurprod en participatie

1

-75

verkoop RICK, ROOS, bovenverd.Muntcomplex

P04

Media

-2

6

indexering energie

Totaal P4

-1

-69

68

P05

Parkeren

6

indexering zakelijke lasten

P05

Economische havens en waterwegen

-1

Totaal P5

-1

6

-7

Overhead

Overhead

3

indexering zakelijke lasten gemeentehuis

Totaal overhead

0

3

-3

algemene dekkingsmiddelen

algemene dekkingsmiddelen

-63

SPUK sport (2023 laatste jaar)

Totaal alg.dekking

-63

0

-63

TOTAAL GENERAAL

-34

229

-262

Onderstaand een cijfermatige opstelling van mutaties MJOP:

Programma

Taakveld

Baten

Lasten

Saldo

Korte analyse

P01

Beheer overige gebouwen en gronden

-103

MJOP

P01

Sportaccommodaties

-171

MJOP

P01

Cultureel erfgoed

-2

MJOP

P01

Wonen en bouwen

87

MJOP

Totaal P1

0

-189

189

P02

Samenkracht en burgerparticipatie

-17

MJOP

Totaal P2

0

-17

17

P03

Openbaar groen en openluchtrecreatie

1

MJOP

Totaal P3

0

1

-1

P04

Cultuurpres. Cultuurprod en participatie

-352

MJOP

P04

Media

-131

MJOP

P04

Afval

11

MJOP

Totaal P4

0

-472

472

P05

Parkeren

-110

MJOP

Totaal P5

0

-110

110

Overhead

Overhead

719

MJOP gemeentehuis

Totaal overhead

0

719

-719

TOTAAL GENERAAL

0

-69

69

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2022 14:10:47 met de export van 09/28/2022 14:03:14