Mobiliteit en bereikbaarheid
In de gemeente Weert wordt de fiets nog te weinig gebruikt voor de korte afstanden. Het is in Nederland steeds meer de trend dat afstanden tot circa 15 kilometer met de fiets worden afgelegd. Om dit te kunnen aanpakken is het wenselijk dat we inzicht hebben in de gereden routes van zowel woon-werk als ook van recreatief fietsverkeer. Daarnaast zien we aan de ongevallencijfers dat de combinatie van recreatieve routes en landbouwroutes het hoogste risico met zich meebrengt.
Het aanbod van deelmobiliteit (auto, fiets) is op dit moment minimaal. Ook het streekvervoer zoals we dat in Weert kennen vraagt aandacht om mensen het zelfde aanbod te kunnen blijven bieden de komende jaren.
Het meeste verkeer wordt binnen de gemeente Weert afgewikkeld op de Provinciale wegen en op het Ringbanenstelsel. Het verkeersaanbod op de Ringbaan-Noord stijgt het hardst vanwege de ontwikkelingen op Kampershoek 2.0 en bedrijventerrein de Kempen. Op de Ringbaan-Noord zien we beginnende verkeersknelpunten ontstaan. Het Ringbanenstelstel vormt tevens een barrièrewerking tussen de woonomgeving en het groene buitengebied.
In de binnenstad vindt meer woningbouw plaats, waardoor parkeerplaatsen steeds vaker gereserveerd worden door onze inwoners. Om de binnenstad ook voor bezoekers aantrekkelijk en toegankelijk te houden zal op een andere manier naar parkeren gekeken moeten worden.
Ten aanzien van de verkeersveiligheid streven we binnen Weert naar 0 verkeersdoden per jaar. Ook het aantal slachtoffers bij ongevallen willen we zoveel mogelijk voorkomen. De grootste risicogroep is de oudere weggebruiker (60+ jaar) vaak in combinatie met het gebruik van de elektrische fiets of een speed pedelec.
Regionale samenwerking
De regio als schaalniveau wordt steeds belangrijker. Weert heeft een uitermate gunstige ligging ten opzichte van Brainport Eindhoven en de Euregio. We gaan deze positie beter benutten en we maken de verbinding met de verstedelijkingsstrategie Brabant.
Daarnaast lopen geldstromen uit Brussel en van het rijk (zoals bij de Regio Deal) steeds vaker via de regio’s en biedt samenwerking op regioschaal kansen om dichtbij te realiseren wat dichtbij moet zijn en aanvullende voorzieningen op korte reisafstand te organiseren. Weert zet zich samen met de andere gemeenten van Midden-Limburg in om met deze investeringsagenda tot een Regio Deal te komen. Een Regio Deal is een samenwerking tussen rijk en regio om de kracht van de regio te versterken.
We leggen de focus op samenwerking in de regio met Midden-Limburg, Noord-Limburg, onze Belgische buurgemeenten, Provincie Noord-Brabant en Euregio Rijn-Maas-Noord.
Daarnaast investeren we in het netwerk van middelgrote gemeenten (30.000-80.000 inwoners) die vaak een centrumfunctie in de regio vervullen, stedelijke problematiek kennen en een vergelijkbare schaal hebben. De M50 is een platform dat staat voor kennis delen, elkaar inspireren, samen experimenteren en onszelf op de kaart zetten. Weert heeft de ambitie uitgesproken om zich aan dit platform te verbinden om de doelen voor Weert te kunnen behalen.