Soort | Behorende bij | Indicator |
---|---|---|
Effect | Gezond en duurzaam bewegen | Het wandelgebied is met 20% uitgebreid en kwalitatief verbeterd in 2030 |
De kwaliteit van het fietsnetwerk scoort voldoende, de kwaliteit is gelijk gebleven. De kwaliteit van de voorzieningen gekoppeld aan de routes is gelijk gebleven | ||
Effect | Weert is en blijft goed bereikbaar | >95% woningen bevinden zich binnen een straal van 350 meter van een bushalte / OV-knooppunt |
Effect | Een verkeersveilig verkeerssysteem | 0-10 verkeersdoden per 100.000 inwoners |
Effect | Een prettige leefbare omgeving | Aantal elektrische auto’s per 1000 inwoners |
Aantal deelauto’s per 100.000 inwoners gelijk aan het landelijk gemiddelde | ||
Doel | Lopen en fietsen zijn in 2030 de belangrijkste vervoerwijzen | 30% meer actieve verplaatsingen binnen de gemeente Weert |
25% meer verplaatsingen met de (e-)fiets van en naar Weert vanuit de schil tussen 7 en 15 km vanaf het centrum van Weert in 2030 | ||
25% meer toeristisch-recreatieve fietsers en wandelaars in het buitengebied in 2030 | ||
Doel | Iedereen heeft in 2030 toegang tot het mobiliteitssysteem, ongeacht fysieke, mentale of economische beperkingen | Alle bushaltes zijn toegankelijk voor mensen met een fysieke of visuele handicap |
90% van het trottoir op de hoofdverbindingen voldoet aan onderhoudsniveau A en is obstakelvrij | ||
Per 500 huishouden minimaal één (emissieloze) deelauto beschikbaar | ||
Doel | Weert is in 2030 optimaal verbonden met de steden in de regio, met de fiets, het OV en de auto | Reistijdfactor ten opzichte van de auto naar Roermond, Eindhoven en Venlo is niet meer dan 1,5 |
Reistijdverlies tussen de A2 en de bedrijventerreinen is maximaal 50% | ||
Vertragingstijd tussen de oprit Weert Noord en knooppunt Leenderheide in de ochtend- en avondspits is maximaal 25% | ||
Doel | Geen ernstige verkeersslachtoffers door toedoen van onveilige infrastructuur (dodelijke afloop of ziekenhuisopname) | Aantal klachten over verkeersveiligheid is afgenomen met 50% in 2030 |
Aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is minimaal 50% minder | ||
Alle wegen voldoen aan de essentiële herkenbaarheidskenmerken voor een duurzaam veilige weginrichting | ||
Doel | Weertenaren ervaren in 2030 minder overlast van gemotoriseerd verkeer en hebben beter toegang tot de groene omgeving | Aantal leveringen aan huis met pakketdiensten is verminderd met 50% in 2030 |
Geen leveringen in de Weerter binnenstad in 2030 met dieselvoertuigen | ||
10% minder geparkeerde voertuigen in woonwijken in 2030 | ||
Aantal toeristisch recreatieve fietsers en wandelaars in het buitengebied is met 25% toegenomen in 2030 |