Programma 6 Bestuur en burgerzaken

Wat is het beeld nu?

Dienstverlening
De mate van de algehele dienstverlening richting de inwoners en bedrijven ligt boven het landelijk gemiddelde, aangetoond door een benchmark en een klanttevredenheidsonderzoek. Daarnaast groeit de behoefte aan online dienstverlening bij onze inwoners. Jaarlijks maken steeds meer inwoners hier gebruik van. Gebruiksgemak, snelheid en kwaliteit staan daarbij voorop.

Dienstverleningsconcept
Het nieuwe dienstverleningsconcept wordt gefaseerd uitgerold. Het dienstverleningsconcept is basis voor de uitwerking van de digitale dienstverlening. Om zo goed mogelijk op toekomstige ontwikkelingen in te kunnen spelen wordt meer ingezet op data gedreven weken.

Inwoners, bedrijven en organisaties beter betrekken bij beleid en besluitvorming
Ook in Weert was het opkomstpercentage bij de gemeenteraadsverkiezingen laag. Alle partijen willen zich inzetten om hier iets aan te doen. We dragen ons steentje bij aan het herstellen van het vertrouwen in de politiek. De Weerter politieke partijen hebben hier zelf ook een verantwoordelijkheid in.
Als gemeente willen we enerzijds onze inwoners en organisaties nog beter betrekken bij het beleid van de gemeente (burgerparticipatie, gericht op draagvlak) en anderzijds willen we als gemeente beter meedoen met wat de inwoners samen organiseren (overheidsparticipatie, gericht op beter aansluiten bij wat er leeft). We onderzoeken hoe we beter met de inwoners in gesprek kunnen komen en dan juist ook met de inwoners die je vaak niet ziet of hoort. Daar hoort bij dat deze inwoners ook in de gelegenheid moeten worden gesteld om goed geïnformeerd te zijn, zodat een gelijkwaardig debat mogelijk is. We betrekken jongeren meer bij het gemeentelijke beleid. We variëren per thema en doelgroep in de methodieken die we inzetten, passend bij het participatieniveau dat we nastreven. Ook het Stadslab 0495 zetten we in om op creatieve wijze met inwoners, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen te werken aan het oplossen van maatschappelijke problemen.

Communicatie met inwoners, ondernemers en bezoekers
De kerntaak van de gemeentelijke communicatie is het creëren van verbinding, offline en online. In verbinding met onze inwoners, onze organisaties en onze bezoekers zorgen we voor impact. Niet pas op het moment dat een besluit al is genomen, maar meestal daarvoor en samen met de betrokkenen.

Communicatie vraagt in veel gevallen ook om maatwerk, want wat voor sommige inwoners, bezoekers of organisaties werkt, werkt voor anderen juist niet. Om die reden is het van belang om bij elk project, traject of beleidsvoornemen stil te staan bij de vraag voor wie we iets doen, hoe iets overkomt en wat de gevoelsmatige en daadwerkelijke impact is. Op die manier proberen we voor elk onderwerp en elke doelgroep de juiste mix van middelen in te zetten, de juiste boodschap in woord en beeld te formuleren en op de juiste manier het gesprek aan te gaan.

Veilige en leefbare gemeente
Onze samenleving verandert voortdurend en steeds sneller. De klassieke criminaliteitsvormen laten nog steeds een daling zien, maar verdwijnen niet en er komen nieuwe vormen van criminaliteit en overlast bij (cybercrime, criminele ondermijning). Het opsporen en aanpakken van deze criminaliteit komt in toenemende mate onder de verantwoordelijkheid van de gemeente te vallen. Hiervoor wordt samengewerkt met meerdere disciplines en partijen. Daarnaast wordt ingezet op het versterken van weerbaarheid en het voorkomen van slachtofferschap.
Leefbaarheid en sociale veiligheid gaan in toenemende mate samen maar leefbaarheid kent ook andere aspecten zoals (geluids)overlast, het voorzieningenniveau en afvalbijzet problematiek. Wijk en dorpsraden kunnen een belangrijke rol spelen in het signaleren van leefbaarheidsproblematiek en de participatie van inwoners versterken.

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2022 14:10:47 met de export van 09/28/2022 14:03:14